Bu teknik
Kütahya çiniciliğinde önemli bir aşamadır. Sıraltı
tekniğinde mavi, kobalt mavisi (lacivert), beyaz renkler
kullanılmış ve çiniler ak hamurundan yapılmıştır.
Kütahyaspor rengini bu çinilerden almıştır. Süsleme
olarak daha çok küçük çiçekler, damarlı yapraklar, ince
dallar , “S” biçimli motifler , kanca yapraklar
kullanılmıştır. XVI. Yüzyılın ikinci yarısında büyük
gelişme gösteren Kütahya çiniciliği, kendine özgü
renklerle İznik çiniciliğinden ayrılır. Bu renkler
sıraltında kobalt mavisi , firuze, çalık yeşili
katılarak oluşturulmuştur. Kimi ustalar karışımlara
başkalarına öğretmedikleri için bazı renkler günümüzde
elde edilememektedir. XVII. Yüzyılda Kütahya, Osmanlı
Çiniciliğinin merkezi olmuştur. Evliya Çelebi
Seyahatnamesinde Kütahya da o dönem 34 çini atölyesi
olduğunu yazmaktadır. Bu yıllarda İstanbul’da Kütahya da
ve diğer şehirlerde pekçok camii ve bina Kütahya
çinileri ile süslenmiştir.
Günümüzde Kütahya da pek çok çini imalathanesi vardır.
Ayrıca çok sayıda yazma ve süsleme atölyeleri
bulunmaktadır. Son zamanlarda bazı çiniciler tarafından
yeni motifler denenmekte, Selçuklu desenleri stilize
edilerek kullanılmaktadır. Ayrıca yeni bir teknik olan
seramik kabartma tekniği uygulanmaktadır.
Kütahya çini atölye ve fabrikaları, satış mağazaları,
pazarlama kuruluşları, Kız Meslek Lisesi ve Endüstri
Meslek Lisesi çinicilik çalışmaları ,Anadolu
Üniversitesi Kütahya Meslek Yüksek Okulu Seramik Bölümü,
vb. gibi kuruluşları ile yurdumuzun gelişmiş tek çini
merkezidir. |
|
Anadolu’da bilinen en eski yerleşim
birimlerinden biri olan Kütahya‘da çanak-çömlek işçiliği,Friglerden,Romalılara,Bizans’dan
Selçuklulara ve Osmanlı’dan Günümüz Türkiyesi ’ne kadar
süregelmiştir. Her uygarlığa bağlı olarak zaman zaman farklı ürünler
de olsa temel de toprağı işlemeye yönelik süreç bu gün de devam
etmektedir. Kütahya’da çinicilik 18.yy.’ın başından itibaren İznik
çiniciliğinin eksikliğini doldurmaya başlamıştır. Kütahya ve İznik
çinilerindeki en önemli ayrım;İznik çiniciliğinde altyapıda yüksek
kuvars ve kalın sır kullanırken,Kütahya çiniciliğinde daha düşük
kuvars ve daha ince sır kullanılmıştır.Günümüzde hem İznik’te hem de
Kütahya’da çinicilik yeniden canlanmış çok güzel eserler ortaya
çıkmaya başlamıştır.İznik’te hem klasik Osmanlı çini
altyapısı(yüksek kuvars) hem de Kütahya altyapısı(düşük kuvars)
kullanılarak çini üretilmektedir. Aynı şekilde Kütahya’da da hem
klasik altyapılı, hem de Kütahya altyapılı çiniler üretilmektedir.
Osmanlı saray çinileri
,karoları,Selçuklu sarayı cinileri,panoları Osmanlı sarayı çinileri,
karoları , panolar, Çini niş objeleri ,Çini niş objeler,çini
dekorasyon, retorasyon çok farklı bir dekor anlayışı, çağdaş
mimaride çini kullanımı, günümüz mimarisinde çini ,çini
restorasyonu, eski eser çini restorasyonu, çini tadilatı,iç dekorda
çini kullanımı, klasik çini dekoru, klasik dekorasyonda çini
kullanılması,eski saray çinileri,topkapı sarayı çinileri,çini
dekoru,hat yazılı çini,hat yazılı çiniler, hat çini, hat
çiniler,çini hat, çini hatlar, çini üzerine hat,hatlar,seramik
üzerine hat çalışması, hediye çini vazolar , çini duvar süsleri,
çini duvar panoları hediyeler armağan armağanlar, çinici
mağazası mine de.
|
|